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Turismo internacional movimenta 1,1 bilhão em 9 meses

18-03-2020 23:45:43 (1128 acessos)
Destinos internacionais de turismo arregimentaram 1,1 bilhão de turistas de janeiro a setembro de 2019. Esse é um recorde com 43 milhões de viajantes sobre o mesmo período em 2018. Números são anunciados em Madrid (Espanha) pelo barômetro do turismo, a unidade estatística da Organização Mundial de Turismo (UNWTO). Sucesso apesar de considerado relativo, gerou lucros de US$ 1,7 trilhões em 2018, revelando-se o terceiro item no comércio exterior. Melhor só o petróleo: US$ 2,4 trilhões.

 


Só perdeu para o pétróleo que faturou US$ 2,4 trilhões e produtos da indústria química com US$ 2,2 trilhões. Turismo representa 29% no item prestação de serviços e 7% nas exportações em geral. No Oriente Médio e África significa 50% da renda e 9% das exportações.

Australia lidera os melhores negócios em turismo com 9% dos recursos auferidos nos 9 meses de 2019. Aparece em seguida o Japãpão com 8% e em terceiro a Itália com 7%, além da China, Reino Unido e EUA. Por continentes os índices do Barômetro mostram Oriente Médio com 9%, seguido da Ásia, pacífico e África com 5%, Europa 3% e Américas 2%.

Duante o ano os conselheiros e a Organização vem se dedicando ao incremento de viagens turísticas pelo mundo, insistindo que esse movimento deve respeitar a cultura e o meio ambiente. É a prática do chamado "turismo sustentável". Cobnferências, reuniões, visitas e debates, deram bons resultados, num processo que se faz ao longo da história. O turista precisa cuidar dos bens históricos, artísticos e culturais para que as gerações possam aproveitar o potencial de conhecimento e felicidade.

Para Zurab Pololikashvili, secretário-geral da UNWTO, a estratégia perseguida tem obtido êxitos. Mas há adversidades que limitaram o crescimento, que estimativamente deveria ser muito maior. Limitaram as tensões geopolíticas e a prolongada e incerta exclusão da Inglaterra junto à comunidade europeia. Também influenciaram os fenômenos climáticos.
 

Tourism now world’s third

largest export category
 

This highlights the importance of mainstreaming tourism in national export policies to broaden revenue streams, reduce trade deficits and ensure sustainable development on the long run.

The world’s top ten earners saw mixed results in international tourism receipts through September 2019, with Australia (+9%), Japan (+8%) and Italy (+7%) posting the highest growth, while China, the United Kingdom and the United States recorded declines. Mediterranean destinations were among the strongest performers in terms of earnings, both in Europe and the Middle East and North Africa region.

Regional performance

Europe’s pace of growth slowed down to 3% in January-September this year, from double that rate last year, reflecting slower demand during the peak summer season in the world’s most visited region. While destinations in Southern Mediterranean (+5%) and Central Eastern Europe (+4%) led results, the regional average was weighed down by Northern and Western Europe (both +1%).

Also slower than last year, although still above the global average, growth in Asia and the Pacific (+5%) was led by South Asia (+8%), followed by South-East (+6%) and North-East Asia (+5%), while Oceania showed a 2% increase.

Data so far available for Africa (+5%) confirms continued robust results in North Africa (+10%) after two years of double-digit figures, while arrivals in Sub-Saharan Africa grew 1%.

The 2% increase in the Americas reflects a mixed regional picture. While many island destinations in the Caribbean (+8%) consolidate their recovery after the 2017 hurricanes, arrivals in South America were down 3% partly due to a decline in Argentinian outbound travel, which affected neighboring destinations. Both North America and Central America grew 2%.

Source Markets – mixed

results among top spenders

The United States (+6%) led growth in international tourism expenditure in absolute terms, supported by a strong dollar. India and some European markets also performed strongly, though global growth was more uneven than a year earlier.

France (+10%) reported the strongest increase among the world’s top ten outbound markets, reflecting surging demand for international travel for the second consecutive year. Spain (+10%), Italy (+9%) and the Netherlands (+7%) also posted robust growth, followed by the United Kingdom (+3%) and Russia (+2%).

Some large emerging markets such as Brazil, Saudi Arabia and Argentina reported declines in tourism spending this period, reflecting recent and ongoing economic uncertainty.

China, the world’s top source market saw outbound trips increase by 14% in the first half of 2019, though expenditure fell 4% compared to the same period last year.

 

 

 

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